Umbertide. Niespodziewana fascynacja.

UMBERTIDE – niewielkie miasto położone w Umbrii, w prowincji Perugii, w dolinie Tybru (Valle del Tevere; nie wiem dlaczego konsekwentnie Tyber nie jest tłumaczony na wielu polskich stronach, to trochę tak jakby powiedzieć, ze Roma leży nad Tevere, brzmi idiotycznie! Tevere to Tyber i już).

Bez zagłębiania się w historie miasta wspomnę tylko, ze nazywało się ono wcześniej Fratta i dopiero w 1863 roku zmieniono jego nazwę na Umbertide – na cześć księcia Humberta I (Umberto di Savoia).

Do Umbertide  wybraliśmy się zupełnie przypadkiem przy okazji pobytu w Cità di Castello.
Padał deszcz i właściwie nie było większych nadziei na udany spacer, ale  – powiedzieliśmy, w najgorszym wypadku zatrzymamy się na obiad w jakiejś restauracji i wrócimy do bazy… Zaparkowaliśmy; nadal padało, postanowiliśmy więc poczekać chwilkę w barze, tak żeby Otto napił się wody a my przez moment odetchnęliśmy po jeździe autem. Moj maż i dzieci byli za pomysłem szukania restauracji, natomiast ja i Otto chcieliśmy wbrew wszystkiemu (pogodzie i reszcie rodziny) pokręcić się po mieście. Gdy deszcz na chwilę ustał podjelismy próbę…

Miasteczko jest bardzo niewielkie, ale malownicze i pełne tzw. perełek. Oprócz kilku interesujących kościołów, muzeum – kościół Św. Krzyża (Chiesa – museo di Santa Croce) gdzie możemy podziwiać m.in. wspaniały ołtarz autorstwa Luca Signorelli ze scena Zdjęcia z Krzyża.

Zdjęcie z Krzyża, 1515, Luca Signorelli (Chiesa – Museo di Santa Croce, Umbertide)

Wypada wymienić symbol miasta – czternastowieczną  twierdzę (la Rocca) powstałą według projektu Angeluccio di Ceccolo (zw. Trucascio), odnowioną gruntownie w latach ’80 i wykorzystywaną obecnie jako miejsce wystaw czasowych głownie sztuki współczesnej.

la Rocca

Jednym słowem jest w Umbertide co oglądać, ale to co nas zachwyciło podczas tej krótkiej wycieczki to fantastyczny ciąg spacerowy (także ścieżka rowerowa) nad rzeczka Reggia i Tybrem.
Cechą charakterystyczną Umbertide są zachowane, częściowo odbudowane (po zniszczeniach wojennych) średniowieczne mury obronne po części okolone rzeczka Reggia (torrente Reggia). Tam właśnie w 2011 roku zrealizowano park Reggia (Parco della Reggia), który nawiązuje do dawnych planów tego miejsca.

La Rocca z innej perspektywy

Polecam Umbertide na wypad ze zwierzakami, są tu doskonale miejsca na dłuższe i krótsze spacery, malownicze widoki, nie ma tłumów, turystów i zgiełku. My odwiedziliśmy Umbertide w październiku i było pięknie, myślę, że wiosną jest jeszcze piękniej, jeśli byliście, dajcie znać!

One thought on “Umbertide. Niespodziewana fascynacja.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )