Dolina Aosty – Forteca di Bard i Jezioro Place Moulin

Dolina Aosty, najmniejszy region Włoch, górzysty, wciśnięty pomiędzy lodowce stanowi naturalną granicę miedzy Europą północną i śródziemnomorską. Takie położenie uczyniło to miejsce najmocniejszym strategicznie punktem państw władców sabaudzkich, którzy wybudowali tu ponad sto  zamków, twierdz i wież obronnych.

Forteca di Bard

Znalezione obrazy dla zapytania forte di bard

My odwiedziliśmy odległy od Bionaz około godzinę jazdy samochodem Forte di Bard (Forteca Bard). Forteca wzniesiona na skale wraz z położoną u jej stop osadą (Borgo di Bard) jest otoczona w całości murami obronnymi. Obecnie, po zakupieniu fortecy przez region i zakończeniu prac remontowo – konserwatorskich Forte di Bard jest to bardzo aktywną placówką kulturalną. Nam udało się trafić na wystawę czasową prac Picassa. Ze stałych ekspozycji należy wspomnieć o Więzieniach, salach dokumentujących wszelkie transformacje fortu, jest i film odtwarzający oblężenie fortecy przez wojska napoleońskie w 1800 roku. Tutaj link do oficjalnej strony, wprawdzie tylko po włosku, ale znajdziecie tam wiele pięknych zdjęć. Ciekawostką szczególnie dla najmłodszych jest, że w marcu 2014 roku kręcono tu sceny do filmu Avengers. Czas Ultrona.

Forteca jest wyposażona w system wind widokowych, ale ponieważ przyjechaliśmy z psem nie mogliśmy z nich skorzystać, z czego w rezultacie byliśmy bardzo zadowoleni, bo mogliśmy urządzić sobie fajny spacer po borgo (osadzie) i podziwiać przepiękne panoramy z tarasów widokowych.

Jezioro Place Moulin

Nie jesteśmy alpinistami i w dodatku zwiedzaliśmy region z dziećmi i psem, dlatego nie piszę o trudniejszych szlakach wspinaczkowych, natomiast syn Pani Laury, u której mieszkaliśmy (o tej urokliwej kwaterze napisałam na początku poprzedniego postu) jest przewodnikiem alpejskim, więc na miejscu nie ma problemu z uzyskaniem informacji na ten temat.My wybraliśmy się na bardzo przyjemna i niezbyt męczącą wycieczkę wzdłużJeziora Place Moulin (Lago di Place Moulin).

Dojście do schroniska Prayerer.

To wyjątkowe miejsce położone jest w gminie Bionaz. Należy dojechać do zapory wodnej Place Moulin, skąd wyrusza wiele szlaków łatwiejszych i trudniejszych, my wybraliśmy ten bardzo łatwy, ale bardzo przyjemny – prowadzący do schroniska Prarayer. Można go przejść spokojnie z dziećmi, a nawet z tak leniwym psem jak Otto. Należy oczywiście zaopatrzyć się w wodę i czapki dla ochrony przed słońcem, bo większość drogi nie jest ocieniona. Najlepiej zaplanować wypad tak, by dotrzeć do schroniska na porę obiadową, spacer w jedna stronę trwa maksymalnie 2 godziny. Cały szlak położony jest wzdłuż jeziora, a spacer dostarcza niesamowitych widoków, tutaj kilka zdjęć:

Zapora Place Moulin wybudowana w latach 1955 – 1965, wysoka na 155m, długa 678m, jedna z największych w Europie.

Niezwykły kolor jeziora Place Moulin położonego na wysokości 2000m n.p.m.

Jeden z licznych potoków zasilających jezioro.

8 thoughts on “Dolina Aosty – Forteca di Bard i Jezioro Place Moulin

1. Moi rodzice są zachwyceni Doliną Aosty, którą niedawno odwiedzili. Ja sporo o tym regionie przeczytałam na blogu Agnieszki (ciekawaosta.pl). Fajnie, że coraz więcej ludzi odwiedza te okolice.
    Co do fortecy di Bard – jest bardzo spektakularna. Jestem inżynierem budownictwa i doceniam kunszt i skalę przedsięwzięcia, jakie zrealizowano, by powstała. Bardzo bym chciała kiedyś zobaczyć ją na własne oczy.

Pozdrawiam serdecznie!

Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )